על השיטה

שיטת סימון הגמרא משפרת את הלימוד בכל הרמות.

למתחילים השיטה היא כלי חשוב ביותר שדרכו התלמיד לומד להכיר את הקצב והזרימה של דיון הגמרא. יש בש"ס מספר מוגבל של תבניות ושיטת סימון הגמרא הופכת תבניות אלה למוחשיות יותר. ברגע שהתלמיד רוכש את היכולת לזהות את התבניות, כל סוגיא בש"ס הופכת לנגישה.

תלמידי חכמים רבים משתמשים גם כן בשיטת סימון הגמרא, כי היא מכריחה את הקורא לנתח את הסוגיא באופן מדוייק יותר. בכל צעד יש צורך לשאול: למה הגמרא מביאה את הביטוי הזה? איך הוא מתחבר עם מה שבא לפני ואחרי? מהן ההשלכות לגבי המבנה כללי של הסוגיא?

כל השאלות האלה (ועוד) יש להשיב עליהן כדי לסמן את הסוגיא באופן נכון. לכן, ככל שהתלמיד מתקדם יותר, התועלת תהיה גדולה יותר, כי הוא יבין את הסימון באופן מדוייק יותר.

חזרה טובה היא אחת מהיתרונות העיקריות של שיטת הסימון, ואנשים רבים שלומדים דף יומי הפיקו מזה תועלת גדולה. בקצב של דף ליום אחת מהאתגרים הגדולים הוא לזכור את כל המידע. בסימון הגמרא, אפשר להסתכל אחורה על דף שהתלמיד לא ראה משך שנים ולקבל זכרון כמעט מיידי של מבנה הסוגיא ושל הפשט. ואז התלמיד יוכל להיות בעניינים תוך 20% מהזמן שיקח בדרך כלל ללמוד את הסוגיא. עם חיסכון זה של זמן, התלמיד יוכל לעסוק בחזרות נוספות ולימוד מעמיק יותר.

בנוסף הניסיון מלמד שלאחר לימוד סוגיא עם הסימונים, מידת הזכרון גדולה יותר. אחר כך, לימוד אותה סוגיא בגמרא לא-מסומנת נעשה קל יותר- המבנים של הסימונים כבר חקוקים בדמיונו של התלמיד, וכאשר הוא רואה את אותו הדף שוב, הוא "מדמיין" את המבנים שבסימונים.

ודרך אגב, רעיון זה גם מתאים ללימוד קטע חדש מתוך הגמרא. מכיוון שנעשית מומחה למיפוי זרימת הסוגיא, תתחיל באופן אוטומטי לזהות את התבניות בדמיונך.

אנשים עוזבים את הגמרא כי אין להם אהבת לימוד. ולמה אין להם אהבת לימוד? זאת משום שהם מתוסכלים ע"י חוסר ההצלחה שלהם בהבנת הגמרא.

לכן, אע"פ ששיטת סימון הגמרא יעילה אפילו ברמות המתקדמות ביותר, היא מצליחה במיוחד לגרום לעניין בלימוד גמרא דווקא אצל אלה שמתוסכלים מלימוד גמרא. תלונה נפוצה שאנחנו שומעים היא: "אני מסוגל לדרוש סברא טובה מתוך ר' חיים, אך אין לי מושג מהו הפשט של הגמרא. איבדתי את היער מרוב העצים."

שיטת סימון הגמרא פותרת בעיה זאת ע"י הדגשת הפשט. לאחר שיש לתלמיד הבנה ברורה ומדוייקת של הדף, הוא יוכל אז לעבור למפרשים עם ביטחון שהוא מעוגן בטקסט של הגמרא עצמה.

כמובן אדם צריך להתאמץ כדי ללמוד תורה, אך חשוב לא לערבב תסכול עם עמל. לדוגמא, מרים משקולות צריך להתאמץ, אך הוא לא יהפוך את הדבר לבלתי אפשרי ע"י הברגת המשקולות לרצפה!

בעצם, מגיעים לעניין פשוט של תועלת:
זמנו של כל אחד מוגבל. אז באיזו שיטת לימוד תצליח להגיע רחוק יותר, מהר יותר?

חז"ל אמרו שהמטרה הראשונית של לימוד תורה היא להבין את התורה וליישם אותה. רש"י כתב על זה בתחילת פרשת בחוקותי: היו עמלים בתורה על מנת לשמור ולקיים.

שיטת סימון הגמרא מביאה אדם במהירות להבנה ברורה של הפשט, וע"י כך מוסיפה לו זמן יקר לחזרה וללימוד לעומק. סה"כ, זהו שימוש פורה ואחראי יותר של זמן הלימוד.

כדי להשיב על שאלה זאת, יש צורך להבין איך תלמיד חכם גדול לומד דף גמרא: הוא יעשה מיפוי של הסוגיא השלמה, וידגיש שמות ומלות מפתח, הכל בדמיונו. למרבה הצער, אין לרובנו יכולת גאונית כזאת, במיוחד במשך 2711 דפים. ע"י השימוש בסימונים, נוכל להתחיל להתקרב לרמה כזאת של בהירות.

שיטת סימון הגמרא איננה מוסיפה או מחסירה כקוצו של יוד מהטקסט של הגמרא. העיפרון נועד רק להוסיף "הערות שוליים" לגמרא, כקווים וכצורות, ורק כדי להיות לעזר להבנה ולזיכרון. כולם מקבלים את הרעיון של רישום תורה שבעל-פה לצורך כזה.

שיטת סימון הגמרא מספקת בסיס אדיר לעיון בשתי דרכים:

קודם, השיטה מכוונת את הלומד לשים לב לדיוק של טכסט התלמוד. ועיון, על פי הגדרתו, הוא תשומת לב לדיוקים.

שנית, הסימונים מבטיחים שאתה עומד על בסיס מוצק של הפשט לפני שאתה מתקדם הלאה, כי כמובן כל עיון חייב להיות מבוסס על הבנה טובה של הפשט.

אכן, תלמידים רבים סיגלו את שיטת הסימון לצורך לימוד עיוני. באותו אופן שאפשר להדגיש נקודות מפתח בגמרא, אפשר גם למפות תוספות ארוך באופן מבני, ע"י שימוש באותם סימונים בסיסיים.

כמובן. ייתרון אחד עיקרי של השיטה הוא שע"י כך שכל תלמיד מסמן בעיפרון, כולם עירניים ומשתתפים בשיעור. אז, א"עפ ששיעורים מטבעם הם חוויה פסיבית, כי מגיד השיעור הוא שמעביר את המידע, שיטה זאת גורמת לכולם להיות משתתפים פעילים ע"י סימון הגמרא.

אך יש יתרון גדול יותר: הסימונים מאפשרים למגיד השיעור להצביע במהירות על נקודות מרכזיות שנאמרו קודם לכן, באותו עמוד או לפני עמודים רבים. לדוגמא, מגיד השיעור יכול לומר: "הגמרא תדון עכשיו במחלוקת בין רבא ואביי שאת שמם סימננו בדף הקודם." או: "הגמרא מקשה על מה שאמר רב הונא שסימננו בקו שבור תחתי בראש העמוד."

באופן כזה, כולם יכולים להתמקד במהירות על נקודה עיקרית, וע"י כך מגיד השיעור יוכל לעשות שימוש מירבי בזמן המוגבל של השיעור. ויותר מכל, כולם מבינים את הסוגיא- אף אחד לא נשאר ללא הבנה.

כבר עכשיו יש לנו סט שלם של גמרות מודפסות ומסומנות, המדגימות איך השיטה פועלת.

אפשר להשיג מסכתות לדוגמא לפי בקשה, בתשלום דמי משלוח בלבד.

* ניתן להזמין סדנאות ללימוד ע"פ שיטת סימון הגמרא – לקבוצות חינוכיות. לפרטים, נא ליצור קשר איתנו.

* אפשר לשבץ את שיטת סימון הגמרא לתוך מערכת לימודים וע"י כך ללמוד חלקים נרחבים של הגמרא, ולתלמידים רציניים- אפילו כל הש"ס! לפרטים, נא ליצור איתנו קשר.

צור קשר

להזמנות ולכל מידע נוסף, נא לשלוח באי-מייל שם וכתובת למשלוח. או להתקשר: בארה"ב: 614-8494 (718) בארץ: 530-0710 (052)